Uzavírka pozemní komunikace
1. Identifikační číslo
2. Kód
02 0304
3. Pojmenování (název) životní situace
Uzavírka pozemní komunikace.
4. Základní informace k životní situaci
Místní komunikaci a veřejně přístupnou účelovou komunikaci lze uzavřít jen na základě povolení silničního správního úřadu. Uzavírka může být buď částečná (např. uzavření jednoho jízdního pruhu nebo jednoho jízdního pásu dálnice), nebo úplná. Pokud to situace vyžaduje, stanoví silniční správní úřad v rozhodnutí o uzavírce také trasu objížďky.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Občan starší 18 let nebo jeho zákonný zástupce, stavebník (investor), zhotovitel (dodavatel) prací. Osoba, v jejímž zájmu má dojít k uzavírce; pokud jsou důvodem uzavírky stavební práce, podává žádost o povolení uzavírky jejich zhotovitel, pokud silniční správní úřad nestanoví jinak.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
V žádosti musí být uvedeno:
- o jakou komunikaci se jedná (název ulice),
- důvod uzavírky,
- dobu trvání uzavírky,
- rozsah uzavírky, návrh objížďky,
- jméno a příjmení zodpovědné osoby, její telefon, adresa,
- u právnických osob identifikační číslo (IČ),
- u firem výpis z obchodního rejstříku,
- u ostatních datum narození.
Nutné doložit „stanovení dopravního značení“, t.j. situační nákres dopravního značení potvrzený provozním oddělením Odboru dopravy MMB a Policií ČR – DI.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Řízení je zahájeno na základě podané žádosti. Datum doručení žádosti je současně datem zahájení řízení. Žádost lze zaslat poštou, případně osobně doručit na podatelnu ÚMČ Brno – Vinohrady, Odbor finanční a výstavby, Velkopavlovická 25, 628 00 Brno. Nejedná-li se o havárii, je třeba žádost doručit silničnímu správnímu úřadu nejpozději 30 dnů před navrhovaným zahájením uzavírky.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Uzavírku komunikace řeší vždy příslušný silniční správní úřad následovně:
- Dálnice a rychlostní silnice – Ministerstvo dopravy ČR
- Silnice I. třídy – Krajský úřad Jihomoravského kraje,
- Silnice II., III. třídy a místní komunikace dopravně významné (zejména s vedením hromadné dopravy) – Odbor dopravy Magistrát města Brna,
- Ostatní místní komunikace – ÚMČ Brno – Vinohrady, Odbor finanční a výstavby.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Úřad městské části Brno – Vinohrady, Odbor finanční a výstavby, úsek silničního hospodářství, Velkopavlovická 25, 628 00 Brno.
Odpovědný pracovník – Bc. David Směšný, tel: 511 189 008, email: smesny@vinohrady.brno.cz
Konzultace s pracovníkem odboru finančního a výstavby, úseku silničního hospodářství je možná v úřední dny Po a St 8,00 – 17,00 hodin a ve zvlášť nutných případech na základě telefonické domluvy, nebo elektronickou poštou.
10. Jaké doklady je nutné mít sebou
Požadavky žádosti určuje ustanovení § 40 odst. 2 vyhlášky Ministerstva dopravy č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích.
Právnické osoby k žádosti přiloží rovněž výpis z obchodního nebo jiného rejstříku, podnikající fyzické osoby přiloží živnostenský list nebo jiný průkaz živnostenského oprávnění.
Další přílohy žádosti jsou tyto doklady:
- stanovisko správce – akciové společnosti Brněnské komunikace, Renneská 1a, Brno, „stanovení dopravního značení“ vydané Odborem dopravy MMB v 5ti vyhotoveních a potvrzené Policií ČR – DI, harmonogram prací (v případě trvání uzavírky déle než 3 dny), návrh objížďkových tras a stanovisko DPmB, a.s. pokud se jedná o vozovku s provozem MHD
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Tiskopis žádosti o uzavírku pozemní komunikace je k dispozici na Odboru finančním a výstavby ÚMČ Brno – Vinohrady a na internetových stránkách ÚMČ Brno – Vinohrady
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za vydání rozhodnutí o uzavírce se správní poplatky nevyměřují.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Pokud se jedná o jednoduchou věc, rozhodne silniční správní úřad bezodkladně. Jinak musí být o žádosti rozhodnuto do 30 dnů od podání žádosti, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů od podání žádosti.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčeni) řešení životní situace
Silniční správní úřad žádost projedná s:
- vlastníkem (správcem) pozemní komunikace, která má být uzavřena,
- vlastníkem (správcem) pozemní komunikace, po které má být vedena objížďka,
- obcí, v jejímž zastavěném území má být povolena uzavírka nebo nařízena objížďka.
Pokud je po dotyčné pozemní komunikaci vedena dráha, také s provozovatelem této dráhy.
K žádosti o povolení uzavírky je proto vhodné přiložit také jejich vyjádření, a pokud je na dotčené pozemní komunikaci provozována linková osobní doprava, také vyjádření příslušného dopravce.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Žadatel je povinen na svůj náklad označit uzavírku a objížďku způsobem stanoveným v rozhodnutí o povolení uzavírky. Pokud má uzavírka trvat déle než 3 dny a jejím důvodem jsou stavební práce, musí žadatel na začátku uzavírky umístit orientační tabuli, na které uvede termín zahájení uzavírky, termín ukončení uzavírky a název a sídlo žadatele (u fyzických osob jméno a bydliště žadatele). Dále je žadatel povinen dodržovat podmínky rozhodnutí o povolení uzavírky.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Žádost o vyhrazené parkovací místo nelze vyřídit elektronickou poštou.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
- Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
- technické podmínky pro projektování a provádění staveb,
- příslušné ČSN,
- vyhláška č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláška o čistotě města Brna č. 27/2000,
- Řád zeleně města Brna,
- vyhláška města Brna č. 8/2009 o koordinaci výkopových pracích na veřejných prostranstvích
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů od jeho doručení k Odboru dopravy MMB, Kounicova 67, Brno, prostřednictvím odboru finančního a výstavby, ÚMČ Brno – Vinohrady, Velkopavlovická 25, 628 00 Brno
20. Jaké jsou sankce a jak se uplatňují
Neoprávněné uzavření dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace, neoprávněné zřízení objížďky, neoznačení povolené uzavírky nebo nařízené objížďky podle vydaného rozhodnutí a nedodržení podmínek stanovených v rozhodnutí o povolení uzavírky fyzickou osobou je přestupkem, za který lze uložit pokutu do 10 000 Kč. Neoprávněné uzavření dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejněpřístupné účelové komunikace, neoprávněné zřízení objížďky, neoznačení povolené uzavírky nebo nařízené objížďky podle vydaného rozhodnutí a nedodržení podmínek stanovených v rozhodnutí o povolení uzavírky právnickou osobou je správním deliktem, za který lze uložit pokutu až do výše 500 000 Kč. Při nesplnění podmínek rozhodnutí o povolení uzavírky může silniční správní úřad udělené povolení změnit nebo zrušit.
21. Nejčastější dotazy
Nejsou.
22. Další informace
Úřad městské části Brno – Vinohrady, Odbor finanční a výstavby, úsek silničního hospodářství, Velkopavlovická 25, 628 00 Brno, v úřední dny Po a St 8,00 – 17,00 hodin, Bc. David Směšný: tel. 511 189 008
23. Informace o popisovaném vzoru (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Ministerstvo dopravy ČR
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Nejsou.
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Úřad městské části Brno – Vinohrady, Odbor finanční a výstavby
Ing. Květoslav Pekárek – vedoucí odboru
26. Kontaktní osoba
Bc. David Směšný: tel. 511 189 008
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
31. 7. 2015
28. Popis byl naposledy aktualizován
31. 7. 2015
29. Datum konce platnosti popisu
Bez omezení
30. Případné upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Nejsou.